Arbetshjälpmedel

På Auionomservice provar vi ut anpassade hörselhjälpmedel för att du ska kunna höra så bra som möjligt på din arbetsplats. Med rätt tillbehör till dina hörapparater hör du bättre i fler ljudmiljöer. Vi hjälper dig hitta rätt lösning efter dina behov.

Teknik som gör det lättare att höra på jobbet

Ungefär 800 000 personer i åldern 18–64 år i Sverige upplever någon form av hörselnedsättning. Många är yrkesverksamma och har hörapparater – men upplever ändå utmaningar i vardagen. Det kan handla om svårigheter att höra vid möten, under telefonsamtal, i digitala möten eller i samtal med kollegor i fikarummet.

För vissa leder detta till frustration, missförstånd och socialt utanförskap – och i längden även stress, koncentrationssvårigheter eller trötthet efter arbetsdagen. Med rätt hörseltekniska arbetshjälpmedel kan du minska belastningen, bli mer delaktig – och må bättre både på jobbet och fritiden.

Vad är hörselrelaterade arbetshjälpmedel?

Arbetshjälpmedel är tekniska lösningar som hjälper dig att höra bättre i arbetet. Det handlar om hjälpmedel som kompletterar dina hörapparater – inte ersätter dem. Det kan till exempel vara:

  • Trådlösa mikrofonsystem för möten och gruppsamtal
  • Teknik som förstärker ljudet vid telefon- eller videosamtal
  • Visuella eller vibrerande signaler för larm eller notiser
  • Mjukvaror som transkriberar tal till text
  • Anpassade högtalare eller ljudöverföring via dator och mobil

Vem kan ansöka om arbetshjälpmedel?

För att kunna få bidrag via Försäkringskassan gäller följande:

  • Du har en dokumenterad hörselnedsättning
  • Du har varit anställd hos samma arbetsgivare i minst 12 månader
  • Du arbetar i Sverige och är folkbokförd här
  • Du har inte fyllt 69 år
  • Anpassade högtalare eller ljudöverföring via dator och mobil

Om du är nyanställd (mindre än 12 månader), har lönebidrag, praktik eller är arbetssökande, är det Arbetsförmedlingen som ansvarar för arbetshjälpmedel.

Du betalar inget själv. Kostnaden täcks av Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.

Vanliga hörseltekniska arbetshjälpmedel

Roger Table Mic

En diskret bordsmikrofon som är idealisk för möten. Roger Table Mic placerar du på bordet under möten. Den identifierar automatiskt vem som pratar och växlar ljudupptagningen mellan deltagarna – helt utan att du behöver göra något själv.

Roger Select

Smidig mikrofon för flexibla samtalssituationer. Roger Select är en liten och lätt mikrofon som du snabbt kan placera på bordet eller bära med dig. Den har sex inbyggda mikrofoner som automatiskt fokuserar på talarens riktning.

Roger On

En mångsidig mikrofon för både möten och rörelse. Roger On kombinerar flera funktioner i ett enda hjälpmedel. Du kan använda den som bordsmikrofon, handhållen riktmikrofon eller bärbar föreläsarmikrofon då den anpassar sig efter ljudmiljön.

Läs mer

Det lönar sig att skaffa arbetshjälpmedel

Med hjälp av hörseltekniska arbetshjälpmedel kan du få ut mer av ditt arbetsliv. Med ett hjälpmedel anpassat för dina behov kan du känna dig tryggare i möten och samtal. Detta minskar missförstånd och stress och ger dig därmed mer energi efter arbetsdagens slut. Allt detta kan underlätta möjligheten för dig att bidra med dina kompetenser på din arbetsplats och jobbet blir genast roligare och mer givande.

Så går det till

  1. Behovsbedömning – Våra legitimerade audionomer går igenom din arbetssituation och dina hörselbehov.
  2. Arbetsplatsanalys – Vid behov gör vi ett besök på din arbetsplats för att förstå miljön och vilka lösningar som passar bäst.
  3. Ansökan till Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen – Vi hjälper dig ta fram intyg, offert och dokumentation för att skicka in en komplett ansökan.
  4. Utprovning och uppföljning – När beslutet är godkänt provar vi ut hjälpmedlen och följer upp att allt fungerar som det ska.

Vi hjälper dig genom hela processen

Vi på Audionomservice hjälper dig genom hela processen – från behovsbedömning till färdig ansökan och utprovning av hjälpmedel.

Har du hörapparater idag och upplever att det är svårt att höra i arbetslivet? Då kan arbetshjälpmedel vara rätt väg för dig. Vill du veta mer? Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Vanliga frågor

Här finner du svar på några av våra vanligaste frågor angående arbetshjälpmedel.

  • Arbetshjälpmedel är teknisk utrustning som hjälper dig med hörselnedsättning att klara arbetsuppgifter och kommunicera på arbetet.
  • Ja. Arbetshjälpmedel är ett komplement till dina hörapparater. Ett hjälpmedel kan till exempel vara mikrofoner och konferenssystem.
  • Arbetshjälpmedel gör det lättare att delta i möten, samtal och arbetsmoment – vilket minskar missförstånd, stress och trötthet.
  • Du som har hörselnedsättning, arbetar i Sverige, är under 69 år och har varit anställd hos samma arbetsgivare i minst 12 månader har möjlighet att söka bidrag för arbetshjälpmedel.
  • Om din nuvarande anställning varat kortare än 12 månader ansvarar Arbetsförmedlingen för arbetshjälpmedel, inte Försäkringskassan.
  • Vid lönebidrag, praktik eller arbetsträning är det alltid Arbetsförmedlingen som ansvarar för stödet av arbetshjälpmedel.
  • Bidraget för arbetshjälpmedel täcker normalt hela kostnaden via Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Du betalar inget själv.
  • Du ansöker om bidrag för arbetshjälpmedel via en legitimerad audionom som hjälper dig med behovsbedömning, dokumentation och själva ansökan. Kontakta oss för mer information.
  • I din ansökan om arbetshjälpmedel behöver du skicka in audiogram eller intyg om hörselnedsättning, offert på hjälpmedel, och ev. beskrivning av dina arbetsuppgifter. Våra audionomer kan vara till hjälp.
  • Nej, du kan inte köpa hjälpmedlet innan ett beslut om bidrag tagits. Du måste vänta tills du fått skriftligt godkännande från Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.
  • Ja. Vi erbjuder arbetsplatsbesök, behovsutredning, utprovning och rådgivning över hela Skåne.
  • En legitimerad audionom gör en behovsbedömning och föreslår lösningar utifrån din arbetssituation. Kontakta oss för mer information om vad som kan passa just dig.
  • Du äger hjälpmedlet om det beviljats personligen till dig. Utrustningen skrivs vanligtvis av på fem år.
  • Om ditt arbetshjälpmedel går sönder kan du ansöka om bidrag för reparation hos Försäkringskassan.
  • Ja, du får oftast behålla ditt hjälpmedel om behovet av det kvarstår i det nya arbetet.

Har du fler frågor?

Kontakta oss