Arbetshjälpmedel


Idag har cirka 800.000 personer mellan 18-64 år upplevd hörselnedsättning, många av dessa är yrkesverksamma och upplever olika problem med att höra i arbetet trots hörapparater. 

Några exempel på svårigheter kan vara fysiska möten, möten via dator, telefonsamtal eller även på fikarummet. Detta leder ofta till frustration och trötthet efter arbetet och i värsta fall även utbrändhet. 


Vem kan ansöka?

Du som behöver höra bättre i arbetet kan ansöka om bidrag för expertundersökning samt tekniska arbetshjälpmedel via försäkringskassan. Kriterier för att du skall kunna ansöka är följande:

  • Du har en hörselnedsättning som gör att du är i behov av arbetshjälpmedel
  • Du har arbetat hos samma arbetsgivare i minst 12 månader
  • Du har inte fyllt 67 år
  • Du bor i Sverige
  • Arbetar i Sverige dock finns det vissa undantag. 


Vilka hörselhjälpmedel kan jag få bidrag till?

Produkter som du ansöker om är hörselhjälpmedel som behövs för att komplettera dina hörapparater. Det kan exempelvis vara trådlösa system som används konferenser, telefoni, mobiltelefoni eller olika mjukvarubaserade system, tillsammans med dina befintliga hörapparater. 


Hur kan jag ansöka?

Audionomen gör en behovsutredning tillsammans med dig och eventuellt kan det behövas ett arbetsplatsbesök. Därefter provas de hjälpmedel du är i behov av och audionomen hjälper dig att göra en ansökan om finansiering hos Försäkringskassan. 

Har du hörapparater idag och är intresserad av att veta mer så är du välkommen att ringa oss på 040 - 98 50 67 eller kontakta oss via kontaktformuläret via knappen nedan.